Tankefeltterapi (TFT)

Tankefeltterapi (TFT) er en terapiform som brukes til å dempe uønskede følelser. TFT brukes også mye ved fysiske smerter. Det antas at alle hendelser i livet som fører til spenningstilstander, kan ha følelsesmessige årsaker.

Ikke alltid er det like lett å sette ord på eller snakke om problemene. En av fordelene med å bruke tankefeltterapi er at dersom du ikke ønsker å gå i detalj om det som plager deg, så holder det at du tenker på det. Det viktigste er å fininnstille tanken på det som utløser de ubehagelige følelsene, eller på selve følelsen.

TFT kan brukes ved bl.a:

• Alle former for frykt og fobier
  • Lese- og skrivevansker
  • Hodepine
  • Atferds- og konsentrasjonsproblemer
  • Følelsesmessige problemer
  • Nedstemthet
  • Utlading («utbrenthet»)
  • Røykeavvenning
  • Spiseforstyrrelser
  • Sjalusi og sinne
  • Sorg
  • Smerter og spenningstilstander
  • Stress og søvnvansker
  • Traumer
  • Prestasjonsangst
  • Tvangstanker

TFT er en metode som stimulerer kroppens eget reparasjonsystem

Vi kombinerer avanserte spørreteknikker og Østens kunnskap om kroppens energibaner (også kalt meridianer, som også brukes i akupunktur og akupressur). En TFT-behandling går ut på at du som klient fokuserer på problemet ditt, samtidig som terapeuten banker lett på akupressurpunkter i ansiktet, på hendene og på overkroppen. Terapeuten formulerer underveis spørsmål som har som mål å avdekke årsaken til ubehaget, og stimuleringen av punktene kan føre til at ubehaget dempes i intensitet, eller opphører. TFT brukes også mye ved fysiske smerter.

For å ivareta klienten, kvaliteten og varigheten av behandlingen anbefaler vi et minimum på 5 timer. Dette er individuelt, og det finner vi sammen ut av etter som prosessen går. Grunnen til dette er at TFT er en kraftig behandling som setter i gang mange følelsesmessige prosesser. Etter vår erfaring dukker det ofte opp noen gamle minner/traumer som klienten ikke har visst om. Det overordnede målet er å gi klientene en varig opptur, og ikke en nedtur. Du får også under behandlingen opplæring i hvordan du kan bruke TFT på deg selv.

Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling (NIFAB) om TFT.